Friday 12 August 2011

Bekalan Letrik Terputus!

hmmmmmm..malam ni..dugaan sungguh...sebenarnya saya baru sahaja terlintas benda ni di fikiran...tahu dok pasal ape? pasal bekalan letrik terputus...duk fikirlah...macam mana kalau terjadi?...dahlah saya sorang2 kat bilik...kalau satu block jek yang terputus...boleh terima...kalau whole CAMPUS??????? tak ke meraba?

dan akhirnya terjadi jua perkara itu malam tadi...ceritanya macam ni..usai sahaja saya bersiap untuk tidur...saya tengah duduk belek2 article yang sedang dianalisis untuk thesis saya...tengah duk godak godak benda tu...tiba tiba...PAP! gelap gulita! amek! fikir sangat pasal tak ada letrik kan? haaaaa..kan dah kena....(semua tu kuasa Allah)

saya terdiam..panik! memang gelap...seriously..gelap gelita..(macam manalah keadaan di dalam kubur nantikan?) saya teraba raba handphone...mana mahu cari source cahaya...panik lagi bila memikirkan lilin aroma therapy yang disalah letak..haduihhhh...gimana nih...

selepas 10 minit tercari2 lilin...alhamdulillah..berjumpa...masa tu dah berpeluh pelah dah...cepat2 ambil lighter Muncung saya ni..and pasangkan lilin aroma therapy..(lilin itu jek yang ada dalam bilik kot..)


inilah lighter muncung tu...saya nyalakan dia hampir 10 minit..sampai dah nak habis dah minyak dia...then alhamdulillah..terjumpa lilin..(kalau tak ada api..macam mana nak nyalakan lilin kan?, mujur ada baki minyak)






maka lilin pong dinyalakan..(mesti korang kata..ini pong nak tunjuk?) muahahahaha.....ini jek gambar yang palimg jelas...kalau hostel..tok sah dok cakap lah..emergency lights pong macam malap2 gituh..





nak bukak tingkap..tak berani..dah lah bilangan orang kat hostel boleh bilang dengan jari tangan and kaki jek..seriously...saya memang sangat takut masa tu...sebab? sebabnya...bilik sebelah tak ada orang...depan bilik, toilet yang gelap gulita..tepi..ialah tangga ...nak buat apa ni? nak tidur tak boleh...dah lah panas..nak membaca.. tak boleh jugak...hmmmm..

bulan bulan puasa ni tak rasa seram sangat...sebab? sebabnya..kan semua syaitonirrajiim diikat....tapi risau...syaitan yang bertopengkan manusia...kan banyak...dalam berita macam2 terjadi...lagi satu..saya tak sanggup dengar bunyi yang pelik dari dalam bilik...seram...

last last call IP...POT PET POT PET....COT CET COT CET....rerupenye...satu CAMPUS takdok letrik! caye dok? saya dah mula gelisah dah...SATU CAMPUS? takkan nak terbeliak sampai Subuh? nak sahur cammano nanti..air panas tak dok...haish...

Lastly...saya call my Masters Buddy, Miera. and dia cakap..memang kat hostel dia tak ada letrik...and dia pong tak boleh tidur..tapi..at least..dia tak takut sangat...sebab? sebabnya...dia ada roomate..tapi roomate dia dah kroooh kroooh.....so dia pong tengah gundah gulana...

kami decide nak keluar...and pergilah memana yang boleh bersahur...masa tu terlintas McD sajo...masa nak keluar tu...saya capai sajo ape yang ado eh...tak fikir dah rupa serabai...yang penting tutup aurat..and ada spek mata...

tak dilupakan...natang nih...


tahu dok kenapa saya bawak natang nih? bukan untuk sembur ketiak eh....untuk sembur muka sesiapa sahaja yang tetiba datang menyerang!...keluar cecepat...and mujur kereta park dekat jek...and saya pong pergilah amek Miera...OTW nak naik ke hostel dia...mak aihhhhh GELAP GULITAAA..terus high beamkan  lampu kereta...


owh..BTW, sebenranya...hanya bangunan lama sahaja yang affected dengan problem takdok letrik nih...hostel baru, lampu semuanya menyala ...






sambil duk tunggu Miera...nampak lah bulan ni .....


OTW kami nak keluar..bertemulah dengan my friend..and dia kata..kalau nak keluar..Pak Guard nak cek your car..dia akan suruh buka bonnet...huishhh..*dalam hati..kenapo eh?*

dan sememangnya betul..siap suruh keluarkan Matric Card lagi...and tanya kenapa nak keluar..kami bagi tahulah segala alasan...dan mereka suruh buka bonnet...deme tanya...ada laptop tak? opkos lah ada..tak bawak eh...ada kat bilik..tinggal jek..kat dalam bonnet tu ialah beg mak saya..

usai semuanya....kami terkedu..*dalam otak...tertanya tanya..kenapa dia tanya LAPTOP eh?*..rerupanya...baru terfikir..kan baru ni ada kes kecurian kat Masjid...female students yang kena...kerana..mereka iktikaf di Masjid...dan most of them kehilangan wang dan laptop....so now i know why Pak Guard tanya macam tuh...

alhamdulillah..dah lepas...kami head to ke D'laman..sebab? sebabnya mama cakap..D'Laman buka untuk untuk sahur...alhamdulillah..tak payah telan fast food...(^_^)...

kami pong lepak lah kat sana sampai pukul 4.45am (sampai orang tutup kedai)...took our early Sahur..and then kita orang bertolak ke Taman Melati untuk makan ais krim!..hahahaha..AIS KRIM tetengah nak subuh? hahahaha..buang tebiat jap...mantap dok? (^_<)

and alhamdulillah...5.30am..kita orang balik CAMPUS..and we found out...dah ada letrik...*lega*..


ape ape pong...pengalaman malam ni..memang menguji keimanan, dan keberanian kami sebagai  Muslimah dan perempuan...*alhamdulillah segalanya selamat* (^_^)..hopefully lepas ni..tak terjadi dah perkara macam ni..




*hugs*
TQ sudi baca celoteh saya..







p/s: cuba bayangkan kita di alam barzakh sana..gelap gulita..tiada teman..tiada kudrat untuk keluar dan hanya ditemani dengan binatang2 yang buas sahaja...ngeri kan? nauzubillah...ini mungkin adalah test dari Allah kepada kita...*syukur*

masa buat entry ni..mata saya dah sayup sayup..mahu doze off sekejap...kejap lagi nak turun ke Centre...








No comments: