Thursday 28 July 2011

Cili disangka Kacang Buncis!

as titled...itulah yang terjadi...duk sedap2 ngadap lunch....tiba tiba terasa pelik....sebab? sebabnya...tergigit Cili! pedas wehhhhhhh.....saya memang lah manusia tahan pedas...tapi biar mentally ready..*ade pulok doh?* muahahahaha...

macam ni...lunch hari ni...saya beli lauk 'berterabur' tau dok lauk berterabur tu apa? lauk yang tak dok ayam seketul...yang tak ada main dish la...or 'entre'....saya sauk pedal masak kunyit 3 ketui...sambal jawa (ala yang ada tempe, tauhu, fucuk and soo hoon tuh) tau? and then ambillah kacang buncis...terabur kan lauk tuh? (^_<)

balik bilik. bukak bekas. asingkan segala maknek tu...owh btw...mana datangnya cili? kat pedal masak kunyit tu..saya ambil cili 4 ketul sebab? sebabnya hari ni depa tak provide sambal...makanya...kalau makan tiada pedas...tak ada umphhhh kan? so ambilla...dan cili itu pong diasingkan...

makan.ngap ngap ngap...kruppp kruppp kruppp...tetibe.............asal rasa kacang buncis ni pelik? pastu tetibe rasa menyengat kat telinga!.....mak ai! pedas gile! (cili burung tu) pehhhhhhhhhhhhhh....terjelir jap lidah wa beb!...nasib nasib...Allah nak gegaq jap...makan tu jangan duk asyik ngat...beringat! kan dah ter'alert'! muahahaha....

itulah nasib sibudakcuai.....makan sambil baca article *nerdie beb* muahahahaha...btw..saya tak ambil gambar lunch saya...tatapi! gambaq manisan untuk menghilangkan rasa pedas tu...saya ambil! kenapa saya makan manisan instead of minum ayaq? 

sebab? sebabnya...saya pernah dengar orang cakap...bahawasanya...jika kita telan air lepas makan foodie yang pedas....boleh buat perut kembung woooo...tak caye? saya dah terkena sekali....tak caye lagi? ce buat.....muahahahaha...*tidak digalakkan ye*...

sebabnya..tendency kita untuk gulp air tu secara bermili mili meter or berlitre2 tu ada...makanya setelah minum air perut udeh kembung maaaa....so instead of ambil air..apa kata kita makan manisan sedikit...kan kalau pedas...lawannya manis...(^_^)v

untuk manisan yang saya beli...adalah kuih 3 singgit....satu ialah kuih Chara yang hijau tu..(takdok gambarnye ye..dah ngap!) hik! and the other two ialah...kuih Seri Muka...dan kuih Keria!..







 Seri Muka is my favorite kuih! my mak tahu pasal nih.*walaupong muka tak berseri...tatapi..saya tetap suka kuih tu* muahahahaha..










same with Kuih Keria yang jatuh  di tempat ke-2 selepas Seri Muka ....kuih Keria ni saya kenal masa masuk hostel kat sekolah dulu...







jadinya...ini adalah manisan yang hilangkan pedas saya tadi....heaven!...saya ni budak kampung jek...so manisan pong...manisan kampung jek...hik! so..what's yours? jom share (^_^)v





*hugs*






p/s: saya berjaya ambil gambar2 tu tanpa menggegarkan tangan! yeay! 

No comments: