Sunday 10 July 2011

Hapak! Masin! Busuk!




nasibla...nak buat macam mana kan? ingatkan..masa beli ikan masin tu..dah ok..*imagine macam yang kat rumah saya rumah punye*..so hari ni..beriye la nak beriftar dengan Bubur Ikan Jeruk..aka..Ikan Masin..*haishh..lawa sikit nama Ikan Jeruk tu..kan?* hik! so masak..punya masak....dan masak lagi..masak..

OK! dah azan..bubur dah gelegak..nak masukkan ikan masin..bukak la yang baru beli tu...Kucing kat luar tingkap dah tak keruan dah...ke hulu..ke hilir..*macam nak beranak*..ate jantan pon nak beranak jugak..LOL..ok..back on to the track...masa celup chopsticks tu kat dalam bekas ikan masin...bau dia..hmmpphhhhh! memang SEMERBAK!...jiran sebelah boleh bau gamaknya...*sniff..sniff..mana datang bau hapak ni? , sambil garu kepala*...tapi ..orang lama cakap..bau ikan masin tu yang buat dia jadi sedap...so ini adalah statement menyedapkan hati saya...dalam hati memang berharap boleh jadi yang mcam kat rumah..

maka selepas itu....dimasukkan segala tumbuhan..bawang cincang, smashed garlic dan halia....banykla juga la amount nye...gaul gaul..masukkan black pepper sikit..untuk kasi pedas2....dan saya pun berlalu untuk Solat Maghrib dan 4 keping bacaan al-Quran...usai solat dan recitation...maka saya buka la hasil Bubur Ikan masin tu...bau dia...sekali lagi hmmmmppphhhh..Sedap Sikit Dari Yang Semerbak Tadi...so rasa..macam dah boleh makan....*lega..sambill gosok dada*..

ceduk....duduk makan...hmmmppphhhh..MASIN!....rasa lagi....hmmpphhhhh tak pedas......rasa lagi..hmmmppphhh makin telan..makin tak tahan dengan bau dia..lepas tu..nak cuba makan lagi....sebab nak sedapkan hati.....ye la..takkan lah tak nak makan kan? dah masak beriye..bau habis satu bilik..dah la lapar kan?haisshhh..maka harus makan...so..saya pun ambillah cili hidup..'cili burung' tu...gigit sekali setiap suap dengan bubur....mula mula boleh tahan lagi...sampai suapan ke5..tak tahan dah..sebab? sebabnyaaa..ia SANGAT PANAS..dan SANGAT PEDAS..... 

maka..saya telah fed up..dan membuang segala bubur yang dimasak together with Ikan Masin tu ke dalam tong sampah....tssskk (T_T)..maknanya..kena bukak tabung biskut lah lepas ni...sedih tak?



kamu juga yang saya cari wahai sekutt...(^_^)





Dear Bubur dan Ikan Masin,

kamu jangan cari saya di akhirat nanti ye? 
saya rasa..
kalau saya sedekah kat orang lain pong....
belum tentu deme nak makan...
sorry ye Bubur dan Ikan Masin....
*lap hingus*....

Sincerely, 
Sha...





in the end..saya dapat jugala rasa bubur tu..tapi..bau HAPAK , rasa MASIN dan bau BUSUK tu still berlegar dalam kerongkong dan tekak saya..berserta dengan bilik saya..tssskkk..nasibla...



*hugs*



p/s: tak mo ambil gambar bubur..*sadis*..(T_T) Sha..pasni.. nak masak bubur ikan apa pulak ni? *mode tak serik*

No comments: