Friday 1 July 2011

maka..dengan ini..diisytiharkan Cafe di Mahallah saya sudah ditutup...


salam..
hari ni memang cafe kat Hostel saya sudah ditutup..tsskkk..tak dekla sedih sangat..tapinya..sumber makanan yang saya suka kepit dengan roti sudah tiada..biasanya saya akan beli telur dadar..begedil..salad..and ayam untuk dikepitkan di dalam roti..sebab..saya ni pemakan roti tegar..bagila roti apa pun..memang saya makan..(^_^) hik! bukan tak ada cafe yang buka..ada...tapi dalam jauh jugaklah perjalannanya..so...nak tak nak..harus exercise pergi beli makanan...(macam berjalan untuk negara tuh)...(^_<)v..oklah..mai kita selidik apakah sebab2 cafe ni tak dapat sambung tender dia kat sini:


1. makcik kat cafe ni terlalu ramah..sampaikan dia marah pekerja pun saya boleh dengar kat Block saya..jadi nya...menjatuhkan reputasi and maruah pekerja dan cafe..

2. harganya kadang kadang tak munasabah...alasan- sayur jenis ni memang mahal (-_-) errkk!..

3. stall stall yang dulunya ada jual claypot, sizzling and burger..chicken chop, cucuk cucuk..semua dah pakat mogok tutup..sebabnya..makcik kat cafe ni pun buat benda yang sama macam mereka..jadinya..adalah ancaman dari segi persaingan kan?(masalahnya..stalls tu yang dapat sambutan..bukan makcik tu punya..)..

4. stall mee sup dan nasi ayam ada..tapinya...kakak tu kesian..kejap kena lari dalam..kejap kejar mee sup..sampai dah berapa kali tutup dah stall mee sup tu..dek kakak tu tak larat.. tau kenapa jadi cam ni? sebab..pekerja semua dah makin tak dok..makin lari lah bak kata lain..so..kakak tu kena buat multiple task..dia lah jaga stall mee sup and nasi ayam, and dia jugaklah yang cater nasi lemak untuk petang punya session and cater lunch..kesian kan?

5. kuantiti lauk kat sini..terlalu sedikit..sampaikan students boleh buat anggapan..lauk sedikit sebab orang tak nak beli..bila ada orang beli..harga yang di charged opkos le mahal..

6. nasi yang dimasak..humpphh..saya terkena hari tu..rasa pelik..color dia tak putih..tapi macam jadik koko2 lembut gituh..lepas tu..ada bau sikit..itulah sebabnya saya kurang makan nasi kat hostel ni..

7. lauk yang dimasak semuanya rasa sama..jadi cepat menimbulkan rasa bosan..plus lauk hari hari pon sama..

8. ala carte dia..ini yang saya tak boleh tahan..tahu kenapa? saya pernah turun untuk dinner dengan kawan..kami order bihun sup pedas!..tahu ape jadik? the moment we sipped the soup....both of us macam nak terlepas sudu tu dalam mangkuk balik..tahu tak rasa apa? rasa macam air  panas kosong..tapi letak bihun, sayur and ayam 2 3 ketui..terus kami pergi balik..cakap..cuba rasa balik..ni macam rasa air kosong..bak kata lain..tasteless..

9. bila dah jadi macam ni..students mulalah beralih arah ke cafe seberang..cafe Mahallah Aminah..haaa....cafe tu..tok sah duk cakapla..stalls dia memamng banyak..gedebom!..ape yang ade yek kat sana? bihun sup.nasi ayam, kuih muih, ayam penyet n tak penyet, waffle, ala carte, burger king tak king, yong tau foo and macam2 lagi la..even lauk untuk lunch dia pon selalu tukar tukar..bukan tiap tiap hari benda yang sama jek..so ramai yang pergi ke sana walaupun agak jauh...


itulah segala alasan yang saya perhati dan selidik dari kawan kawan sebelum menulis kisah cafe ni tak dapat sambung tender dia....kami bersyukur ada cafe di Mahallah ni..tapi..makcik tuan punya cafe ni..jangalah 'ramah' sangat ye..kami yang tengok scene tu pon rasa malu dengan diri sendiri and segan nak kunjung dah..orang lain dapat sambung tender..tapi makcik tak dapat..so..insyaAllah..ada rezeki lain..makcik boleh improve..ok..seperti biasa..mai kita tengok apa yang ada kat kafe ni..




ini sahaja yang ada...plus satu stall Yong Tau Fu..



masa saya snapped gambar2 ni..kena sorok2 sikit la..sebabnya..makcik tu macam dah start tengok tengok saya..so inilah hasil snapshots curi curi..hahaha..btw..masa saya snapped ni..dah pukul 3pm lebih..lauk still macam tu jugak..kosong jek cafe..




*hugs*




p/s: lepas ni ikat perut sikitla..supaya kurang tembamnyaa..hiks! (^_<)




No comments: