Sunday 24 July 2011

Parcel dan budak ni..

baru baru ni..budak ni..datang kat tempat saya..so dia ada la mengidam ngidaam sikit nak bersantap ala ala Korea....maka..apa lagi...vroom..vroomm..jom pergi sana...kebetulan..saya pong nak ambil parcel from KTM..jadinya..kami berdua pong keluar le..siapakah budak itu? jom kita tengok..


inilah budaknya..si Wahid..kebetulan..masa sebelum pergi ni..kami pergi jelajah post office dulu..Readers Digest matters..money order..and bla bla bla..banyak lagi la.. dalam pukul 12 baru kita orang pecut dari campus....kalau kira dah lambat kan? tu tak campur masuk jam ke apa ke semua..pheww...campur SESAT lagi....*GPS fail*...





sebelum tu..sempat lah saya tengok rege parcel ni (sebab saya selalu kirim parcel)..so sesiapa yang berminat..boleh buat gambar ni sebagai reference ye....*promote*..






haaaa...ce teka..ni kat mana?...inilah stesen keretapi lama...dan inilah tempat di mana parcel saya dihantar...actually..ada story pasal tempat ni...nak tahu? jom kita terjah...



al kisahnya bermula macam ni..uncle saya nak hantar parcel dekat tempat saya..dia from Singapore...so..disebabkan dia terlambt ke KTM JB (dalam noon)..maka..orang yang menguruskan parcel untuk sampai ke destinasi yang sepatutnya tu dah tak ada..sebab? sebab orang tu ambil half day punya leave....so nak jadi ke ceritenye...kenalah hantar parcel ni ke stesen KTM general yang 'supposed' to be tempat penghantaran asal sebelum diagih2kan dan dihantar ke tempat yang lebih specific..setakat ni semua masih faham lagi? *angguk2*..bagus bagus...(^_<)v


ok..then FYI...uncle saya ni tak pandai berbahasa Melayu sangat...sebab? sebabnya..dia ni Chinese..yang menetap kat Singapore...so bahasa harian dia dekat tempat kerja memang English and Chinese sahaja...setakat sikit2 macam.."makan?, mahu? saya tak faham"...boleh la...so..don't expect much ye kalau berjumpa dengan Uncle saya dan kamu mahu berbual dalam Malay...sebab..dia akan terkebil kebil tak faham...*pity him*...


so bila terjadinya kisah parcel tersebut tak boleh sampai ke tempat saya...maka ..Uncle saya telefon la saya untuk inform bahawasanya...saya perlu ke stesen yang 'general' tu..untuk ambil parcel tu...saya pong sebenarnya tak berapa nak faham sangat dengan system dia orang ni..tapi tak mengapalah..kita boleh usahakan kan? sebab uncle saya dah tak ada masa lain untuk ke JB..


nak jadi ke ceritanya..saya ni..LAMPI sikit...tahu tak LAMPI tu apa? Lambat Pick Up aka Lambat Catch Up la..makanya..uncle saya pong bagi phone dia kepada pihak frontliner KTM untuk explain kan perkara ni untuk saya...because...uncle saya tak faham apa yang dia cakap...*kan saya da cakap tadi..uncle saya tak reti sangat berbahasa Melayu*...so ini conversation between saya dan pihak KTM...


KTM JB: hello

saya: hello..err sorry cik..boleh cik explain balik? saya tak faham sebenarnya kenapa parcel tu tak boleh sampai kat tempat saya ni...

KTM JB: sebab orang yang in charge penghantaran tu dah on leave for half day..maknanya parcel ini akan dihantar ke stesen Bandaraya

saya: *gulp* stesen Bandaraya? kat mana tu? itu antara laluan KTM juga ke?

KTM JB: stesen bandaraya..takkan awak tak tahu? sekarang awak duduk kat mana?

saya: saya kat Gombak, tapi..saya memang tak tahu stesen Bandaraya tu..sebab..saya jarang keluar and ambil train...

KTM JB: takkanlah awak tak tahu? Dataran Merdeka tahu? ha..dia dekat dekat situ la..

saya: *puzzled lagi*...maknanya..KTM Komuter punya stesen Kuala Lumpur ye? yang dekat terletak antara KL Sentral punya station dan Putra Station ye?

KTM JB:manalah saya tahu! saya bukan duduk kat KL pon..saya duduk kat JB jek..

saya: ok TQ..i'll try to search la..TQ so MUCH!



guys...you nampak tak apa problem di atas? macam mana manners yang diportraykan oleh pihak KTM JB? komunikasi berkesan ke? perlu ke dia cakap sampai macam tu? kalau dia tak tahu..dia boleh refer kepada staff lain untuk explain kan? but then kenapa dia cakap macam tu? perlu ke? 


bagi saya..dia tak sepatutnya guna bahasa macam tu..memangla yang saya tulis dialog ni toneless....... kalau saya boleh letak audio kat dialog kat atas tu..kan bagus..betol dok? so kamu semua boleh dengar macam mana tone dia..and suara dia yang tak berapa nak jelas tu..


saya memang tak pernah  dengar nama stesen Bandaraya tu...sumpah!..geram juga bila apa yang kita tanya tu diperlekehkan..and at last siap buat ayat.."manalah saya tahu! saya bukan duduk kat KL pon..saya duduk kat JB jek.."...helpful ke kawan2?  sangat TAK helpful kan? tak membantu langsung...*masuk angin kejap kepala*


selepas end OFF conversation dengan pihak KTM JB..saya terkesima sekejap..duduk terfikir..'macam ni ke dia orang layan customer?' seriously sangat tak membantu...sangat...dan saya sangat geram..sampaikan nak bagi comment kat dia punya website pong tak boleh..sebab? sebab problem dengan server depa kot..nak type..tapi tak terkeluar..maka nekad mahu pergi buat aduan di main ofiice...


alhamdulillah..parcel dah selamat diterima dan staff KTM KL dekat station Kuala Lumpur sangat helpful...macam mana saya tahu? jeng jeng jeng.....*suspen*   


masa dia kol saya......saya tanya siap2 dah.....rupa2nya..memang betul..tempat itu ialah di stesen Kuala Lumpur yang mana kamu boleh reach dengan public transport..saya memang tak tahu apa bakal terjadi jika dia still mahu gunakan 'stesen Bandaraya" *parcel tu berkubur kot*LOL.......dalam kepala saya..terbayang bayang bandaraya yang sebegini (Pudu, Chow Kit, Dataran Merdeka, Masjid Jamek)...itu adalah Bandaraya bagi saya..


dan alhamdulillah juga bila saya tanya mana tempat mahu buat aduan..siap diunjukkan lagi dan staff tersebut sanggup keluar office untuk menunjukkan jalan kepada kami...*claps*....dan mereka mengatakan..bahawa..aduan telah banyak diterima untuk stesen di JB...maknanya bukan saya seorang lah yang terkena kan? ramai lagi...


apa2 pong alhamdulillah..parcel dah dapat..dan saya terfikir..mesti ada hikmah disebalik apa yang terjadi ni..kan? so malas nak sakit sakit hati dah... ok..jom kita sambung slot tertunggak si Wahid tadi..hahaha...



sebenarnya..apakah yang saya dapat? kamera lama uncle saya..ok la..at least ado..sebabnya..kamera saya dah tak fungsi lagi..kesian dok? so dia mahu bagi saya yang ini..saya terima sahajalah..alhamdulillah..tapi saya masih baru dan tak reti sangat dengan function2 dia ni..maka..adalah gambar yang ala2 terkena gempa bumi LOL...ok..jom kita tengok gambaq2 no?...





view1 dari cam 'baru' saya..






so classic kan station KTM Kuala Lumpur ni..*bukan Bandaraya* ye..(-_-)"






ok..sapa mahu tengok KL...inilah sebahagian dari dia...





ecececece..siapa nih? a doctor to be ya...





dan saya terjumpa gambar ni from my cam...i like! butttt.....muahahaha...cc: Wahid..sticker keta kamu dah uzur rupenye...LOL..





antara lauk pilihan..Kimchi adalah wajib!..






ini sahaja yang boleh buka selera saya..





tahu pong sedap!





uppppps! anak sapa la ni?






tuan punye belog pong mahu berposing jugok le...





saya terkena syndrome jagung...datang sini pong nak masak jagung bakor....sedap woo walaupong hangit! muahahahahhaahhaaha....





habes sudah...burrpp..alhamdulillah...





lepas tu kan....ada budak tu kan.........dia ajak saya tengok HP......redhakan ajala walaupon tak tengok yang 7 lagi..tapi dah skip ke 7.1 punye....kuang kuang kuang...




then budak ni..lepak kat bilik saya sampai pukul sekian sekian...sebab nak copy cerita..*walaupong cerita saya tak banyak*...




itu sahajalah kisah saya untuk Percel dan budak ini..mahu tidoq dulu no? esok kita sambung lagi jika ada kesempatan ye? insyaAllah...




*hugs*





p/s: buat frontliner KTM JB..kamu harus pergi specific kursus untuk language for working place ya?






No comments: